Articles
Zasady dla nauczyciela - nauczanie zdalne
W związku Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. 2020 poz. 493). nauczyciele Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Wieńcu organizują nauczanie zdalne według poniższych zasad.
1. Podstawowy kontakt Nauczyciel – Uczeń – Rodzic odbywa się poprzez e-dziennik, na którym pojawiają się bieżące komunikaty oraz wszelkie zmiany ustalonych form pracy zdalnej.
2. Nauczyciel w nauczaniu zdalnym ma prawo korzystać z innych źródeł, m.in.
- dyski wirtualne Google Drive
- telekonferencje i komunikatory – ZOOM, Skype, Messenger
- materiały udostępnione na platformie edukacyjnej epodreczniki.pl
- materiały udostępniane przez CKE
- materiały prezentowane przez TVP i Polskie Radio
- narzędzia do sprawdzania wiedzy (edPuzzle, Formularze Googlle, Kahoot)
3. Nauczyciel organizauje zdlane naucznie z uwzględnieniem zasad bezpieczenigo i higiecznicnego korzytania przez uczniow z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną.
4. Nauczyciel korzysta z bezpłatnych aplikacji. Zaproponowane zadania nie mogą powodować konieczności zakupu dodatkowych materiałów, środków dydaktycznych itp.
5. Nauczyciel umieszcza materiały edukacyjne zgodnie z planem lekcji.
6. Nauczciel odnotowuje frekwencję ucznia (kategoria - nauka zdalna "NZ") w na podstawie:
- listy odebranych wiadmości poprzez e-dziennik lub
- podejmowanych przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających udział z zdalnym nauczaniu.
7. Nauczyciel dokumentuje przebieg nauczania na dotychczasowych zasadach (e-dziennik, dzienniki papierowe) oraz:
- opracowuje plan pracy zawierający zakres treści nauczania w poszczególnych oddziałach/klasach uwzględniający realizację zadań z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
- przygotowuje sprawozdanie z planu pracy z uwzględnieniem realizacji zadań z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
8. Treści nauczania do zrealizwania w poszczególnych klasach uwzgędniają:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia (np.: praca online, praca pisemna, praca z podręcznikiem itp.)
- ograniczeniach wynikających ze specyfiki zajęć (wychowanie fizyczne, plastyka, technika, muzyka)
9. Nauczyciel określa w jakich godzinach i jakiej formie jest dostępny dla swoich uczniów w ramach konsultacji.
Na podstawie § 1 pkt. 9 rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, każdy uczeń lub rodzic ma możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia (zdlane nauczanie)
TERMIN:
- codziennie (pon.-pt.) w godzinach zgodnych ze szkolnym planem zajęc dla poszczegolnych klas (oddziały przedszkolne 8.00-13.00)
- codziennie (pon.-pt.) w godz. 16.00-17.00 podczas dodatkowych konsultacji dla dzieci i rodziców z oddziałów przedszkolnych i klas I-III
- codziennie (pon.-pt.) w godz. 17.00-18.00 podczas dodatkowych konsultacji dla uczniów i rodziców z klas IV-VIII
FORMA:
- poprzez dziennik elektroniczny Librus
- poprzez aplikację Messenger (FB)
10. Praca on-line uczeń – nauczyciel jest możliwa po wspólnym uzgodnieniu terminu i godziny oraz formy kontaktu.
11. Nauczyciel jest zobowiązany do modyfikacji programu naucznia i PZO (formy i metody sprawdzania wiedzy) w zakresie pozwalającym na prowadzenie zdalnego naucznia.
12. W przypadku dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - nauczyciele wspomagający oraz nauczciele specjaliści (zajęcia w ramach WWR i PPP):
- informują rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko lub ucznia w domu
- kontaktują się z rodzicami w rozsądnych odstępach czasowych, przedstawiając propozycje projektów do przeprowadzenia w domu. Powinny one zawierać jak największą liczbę czynności praktycznych oraz ograniczoną do minimum liczbę czynności opartych na wypełnianiu kart pracy. W takiej formie nauczania należy wziąć pod uwagę higienę pracy, ograniczoną dyspozycyjność rodziców i przede wszystkim naturalne potrzeby dziecka.
- wspieranie rodziców w organizacji kształcenia poprzez przygotowywanie i przekazywanie rodzicom uczniów zadań z instrukcją wykonania oraz materiałów oraz kontakt z uczniami, jeżeli jest to możliwe.
13. Wychowawa, pedagog, psycholog organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną.