ZASADY ZDALNEGO NAUCZANIA
obowiązujące w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Wieńcu od 15 lutego 2021 r.

Podstawowy kontakt Nauczyciel – Uczeń – Rodzic odbywa się poprzez dziennik elektroniczny Librus oraz narzędzie do prowadzenia lekcji on-line Google Meet.

Zajęcia online będą odbywać się zgodnie z dotychczasowym planem lekcji, przy czym uwzględniając zasady bezpiecznego i higienicznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną - czas pojedynczej lekcji wynosi:

  • 45 minut dla przedmiotów: j.polski, j.angielski, j.niemiecki, historia, wiedza o społeczeństwie, przyroda, geografia, biologia, chemia, fizyka, matematyka
  • 30 minut dla pozostałych przedmiotów: zajęcia z wychowawcą, muzyka, plastyka, technika, religia, wychowanie fizyczne, wychowanie do życia w rodzinie, informatyka, edukacja dla bezpieczeństwa
  1. Prowadzenie zajęć:
    • Zajęcia dydaktyczne w formie zdalnej w klasach 4-8 odbywają się online poprzez aplikację Google Meet zgodnie z planem lekcji.
    • W klasach 1-3 wychowawcy oraz pozostali nauczyciele ustalają plan zajęć dostosowany do możliwości, w tym umiejętności informatycznych uczniów. Wychowawca dzieli klasę na grupy, uwzględniając możliwości edukacyjne dzieci. W porozumieniu z rodzicami wychowawca ustala godzinę codziennego spotkania online danej grupy w aplikacji Google Meet. Zajęcia online odbywają w godzinach planu lekcji.
    • Zajęcia w oddziałach przedszkolnych prowadzone są z wykorzystaniem materiałów przesyłanych na dany dzień przez e-dziennik Librus. W porozumieniu z rodzicami wychowawca ustala godzinę codziennego spotkania online w aplikacji Google Meet. Spotkania online odbywają w godzinach pracy przedszkola.
  2. Zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (logopedia, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia z psychologiem) odbywają się zdalnie - poprzez aplikację Google Meet oraz z wykorzystaniem materiałów przesyłanych przez e-dziennik Librus zgodnie z ustalonym planem.
  3. Za organizację zajęć dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego odpowiadają nauczyciele współorganizaujący kształcenie.
  4. Konsultacje dla uczniów klasy ósmej przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty (język polski, matematyka, język angielski) będą odbywały się w poniedziałki od 16 listopada z podziałem na grupy (do 5 osób), zgodnie z deklaracjami rodziców.
  5. Dla uczniów, którzy ze względu na niepełnosprawność lub np. warunki domowe nie będą mogli uczyć się zdalnie w domu - szkoła organizuje nauczanie stacjonarne lub zdalne w szkole (z wykorzystaniem komputerów i niezbędnego sprzętu znajdującego się w szkole).
  6. W okresie zawieszenia zajęć stacjonarnych możliwe jest przeprowadzenie olimpiad, turniejów i konkursów na terenie szkoły.
  7. Od poniedziałku 9 listopada dla uczniów klas I-III, których rodzice są bezpośrednio zaangażowani w walkę z pandemią COVID-19 szkoła zapewnia zajęcia opiekuńcze.
  8. W czasie lekcji zdalnych nauczyciele dokumentują przebieg nauczania na dotychczasowych zasadach (e-dziennik, dzienniki papierowe), na bieżąco odnotowują tematy oraz frekwencję.
  9. Nauczyciel odnotowuje frekwencję ucznia w dzienniku elektronicznym (kategoria - nauka zdalna "NZ")  na podstawie:

    • obecności na zajęciach on-line lub
    • listy odebranych wiadomości poprzez e-dziennik lub
    • podejmowanych przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających udział z zdalnym nauczaniu.
  10. W czasie nauczania zdalnego ocena postępów w nauce odbywa się zgodnie z PZO.
  11. Podejmowane przez ucznia aktywności określone przez nauczyciela podczas lekcji online np. odpowiedzi ustne są podstawą do oceny ucznia.
  12. Uczniowie:

    • zobowiązani są do odczytywania WIADOMOŚCI i sprawdzania TERMINARZA w e-dzienniku Librus,
    • uczestniczą w zajęciach punktualnie,
    • zobowiązani są do właściwego przygotowania do zajęć:
    • mają zeszyty, ćwiczenia, podręcznik oraz inne pomoce dydaktyczne
    • posiadają włączone głośniki, mikrofon i kamery, chyba że nauczyciel poprosi o ich wyłączenie
    • stosowny ubiór.
    • zobowiązani są do właściwego zachowania.
    • zobowiązani są do przestrzegania praw autorskich,
    • zabrania się nagrywania zajęć oraz utrwalania wizerunku nauczyciela i innych osób.
  13. O nieobecności ucznia na lekcji zdalnej informuje rodzic/prawny opiekun przez e-dziennik Librus, podając przyczynę nieobecności.
  14. Nauczyciele objęci kwarantanną mogą podjąć pracę zdalną z miejsca odbywania kwarantanny.
  15. Wychowawcy świetlicy, biblioteka, pedagog, psycholog szkolny, nauczyciele wychowania fizycznego pracują z siedziby szkoły. Pozostali nauczyciele pracują stacjonarnie lub zdalnie w zależności od organizacji zajęć i możliwości technicznych.
  16. W przypadku nieobecności nauczyciela lekcja zdalna zostanie odwołana.
  17. Nauczyciel pracujący zdalnie przestrzegają zasad higieny pracy ucznia. Podczas realizacji podstawy programowej uczniowie będą wykonywali zadania online oraz korzystali z podręczników, zeszytów przedmiotowych i zeszytów ćwiczeń.
  18. Pedagog i psycholog szkolny w czasie trwania epidemii udzielają wsparcia pedagogiczno-psychologicznego dla uczniów i rodziców. Świadczą zdalną pomoc psychologiczno-pedagogiczną w trakcie trwania sytuacji kryzysowej, w szczególności:

    • otaczają opieką uczniów i rodziców, u których stwierdzono nasilenie występowania reakcji stresowych, lękowych w związku z epidemią koronawirusa,
    • inicjują i prowadzą działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych, w uzgodnieniu z dyrektorem lub wicedyrektorem,
    • otaczają opieką i udzielają wsparcia uczniom, którzy mają trudności z adaptacją do nauczania zdalnego,
    • udzielają uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do nauczania zdalnego.
  19. O wszelkich zmianach związanych z panującą sytuacją na bieżąco informować będą wychowawcy oddziałów lub dyrekcja szkoły poprzez stronę szkoły i e-dziennik.